Få menyer ger enklare användning – Valtras nya gränssnitt får godkänt

Autostyrning har blivit en självklarhet menar Jan-Olof Engdahl. Den skonar kroppen och ger ett bättre resultat.

I takt med att traktorer och redskap blir allt mer komplexa krävs en tydlighet i hur vi kommunicerar med dem. En hytt full av extra skärmar och kablar är ingen drömarbetsplats. Men användargränssnittet Smart Touch är designat för att göra livet enklare för föraren.

Vid första anblicken ser det nya armstödet med sina knappar, spakar och skärm inte så annorlunda ut jämfört med andra tillverkares. Själva körspaken ser rent av lite obekvämt kantig ut och skärmen ser precis ut som skärmar brukar göra.
Jan-Olof Engdahl förklarar dock att körspaken ligger fint i handen och att skärmen är mycket lätt att arbeta med. Han brukar tillsammans med kusinen Pär Engdahl 300 hektar egen och arrenderad mark kring Ljungbyholm strax söder om Kalmar. När det var dags att investera i en ny traktor i början av året stod tre önskemål helt klara. Traktorn skulle ha integrerad autostyrning, frontkraftuttag och steglös transmission. En lång rad Valtra-traktorer har genom åren arbetat på fälten hos familjen Engdahl, men Jan-Olof betraktar sig inte som överdrivet märkestrogen.
”Den här traktorn är en demo-traktor, så vi kunde få den ganska fort. Dessutom är den ju lite billigare än några av konkurrenterna. Sammantaget gjorde det att vi bestämde oss”, berättar han.

Lättfattliga symboler leder vidare till olika inställningar.

En knepig star
Uppdraget på gården för den svarta Valtra T234:an är att vara dragare i växtodlingen. Jordbearbetning och sådd är de viktigaste arbetsuppgifterna för de 220 hästkrafterna och den första säsongen har fallit väl ut menar Jan-Olof.
”Det började dock lite underligt med att vissa funktioner inte fungerade som de skulle och att upprepade felsökningar inte kunde reda ut var problemet fanns.”
Moderna felsökningar är en fråga för datorer och Jan-Olofs traktor kopplades upp till experterna i Finland som fjärrstyrde traktorn, men inte hittade orsaken. Till slut blev det istället en gammaldags handgriplig felsökning på plats som diagnosticerade traktorn.
”Mekanikerna hittade ett kabelbrott, det var lite konstigt att felsökningsrutinerna inte klarade av att konstatera det.”

Skärmen går att dela i fyra delar.

Integrerad
Efter de inledande frågetecknen har allt fungerat utomordentligt menar Jan-Olof. De flesta funktioner är lätta att begripa sig på och börja använda.
”Vi fick till en början inte med någon manual, men det var inga problem att börja köra utan den”, konstaterar han och uppfyller därmed konstruktörernas målsättning att göra manualer över­flödiga.
Armstödets niotums pekskärm i färg används för de flesta inställningar.
I startläget visar den en bild av traktorn med symboler för dess olika funktioner. Härifrån nås inställningar för Valtras navigationssystem Auto Guide, inkodning av profiler för varje enskilt redskap, programmering av hydraulfunktioner med mera. Eftersom Valtra valt att integrera isobusstyrning av olika redskap i systemet finns inte längre något behov av extra skärmar för att styra till exempel gödningsspridare.
Systemet är utformat med ett begränsat antal underliggande menyer. Varje skärm innehåller så mycket information att bläddrande mellan menyer inte behövs och fåtalet olika skärmar gör det lätt att snabbt känna sig hemma.

Valtras nya Smart Touch armstöd har vunnit flera internationella designpriser.

Kodar profiler
Under körning brukar Jan-Olof Engdahl dela upp skärmen i fyra olika delar. För tillfället jordbearbetar han och skärmen är inställd för att visa aktuell hastighet, bränsle- och tidsåtgång, kördragen samt lyftarmarnas läge. Han har även skräddarsytt systemet genom att programmera in egna funktioner för körspakens knappar.
”När jag trycker på M1 styr jag GPS-funktionen”, berättar han och tillägger att han dessutom kodat knappar för de två hydrauluttag han använder just nu.
”I morgon kopplar jag på Rapiden och då är det bara att ta fram profilen för den och så är knapparna redan anpassade.”
Auto guide-systemet är ett undantag från regeln att endast ett fåtal nivåer ska finnas i systemet. Här går det att blädda sig ganska långt bort från startskärmen, men trots det anser Jan-Olof att systemet är lätt att begripa sig på.
”Det finns till exempel ett enkelt sätt att skapa linjer att köra efter som kallas Go. Det räcker med att knappa in redskapets bredd och sedan sätta en A och en B punkt. Det är mycket lätt att använda.”

Jan-Olof Engdahl tycker att systemet har varit enkelt att lära sig och innehåller de funktioner han behöver.

Bränsleförbrukningen
Som för alla tekniska system gäller det dock att ta sig tid för att verkligen utnyttja det till fullo. Jan-Olof har planer på att optimera traktorn för minskad bränsleåtgång.
”Det är mycket bra att ha uppgifter om bränsleförbrukning framför sig på skärmen. Men jag funderar på att ta det ett steg längre och lära mig hur aggressiv växellådan ska vara i förhållande till hastighet. Att sitta med en felinställd traktor har ju stor betydelse för bränslekostnaderna.”
Under de månader som Jan-Olof kört den nya traktorn har han uppskattat funktionen som tillåter olika känslighet i ratten. Andra funktioner som inte vid första anblick kan kännas som viktiga, till exempel att belysningen över armstödet är röd och inte vit, har också visat sig värdefulla.
Ett önskemål har Jan-Olof dock:
”Jag skulle vilja ha en instruktionsbok, så att det går att slå upp till exempel vilka oljevolymer som gäller. Dessutom skulle det vara bra att ha lista över vad olika felkoder står för. Det är ju bra att veta hur allvarligt ett fel är.”

Av Sofia Barreng