Många hoppas att frågan om att få använda gensaxen efter tre års långbänk äntligen ska kunna avgöras i EU-parlamentet under våren. Både växtförädlare och forskare är redan nere i startgroparna.
Fritt fram för gensaxen i EU, var den något provocerande rubriken på ett seminarium på KSLA i mitten av april. Visserligen var det ett frågetecken efter, vilket får anses som högst befogat med tanke på att växtförädlare, lantbrukare och förädlingsföretag runt om i Europa otåligt står och stampar i väntan på att frågetecknet ska rätas ut.
